28 oktober – Internationale Dag van de Animatie

Waarom 28 oktober?

Drie jaar voor de gebroeders Lumière met de cinématographe, ’s werelds eerste projectieapparaat, op de markt kwamen was er op 28 oktober 1892 al de eerste publieke presentatie van geprojecteerde bewegende beelden te zien geweest. Daarom heeft de ASIFA (in 2002) 28 oktober uitgeroepen tot de Internationale Dag van de Animatie (IAD), de dag om wereldwijd de kunst van de animatie te vieren.

Théâtre Optique

De Franse wetenschapper Charles-Émile Reynaud (8 december 1844 – 9 januari 1918) was iemand die zich bezig hield met de projectie van beelden. Uit onvrede over de werking van de fenakistiscoop, een animatie-toestel uit 1831 waarmee bewegende beelden konden worden getoond, ontwierp hij in 1876 à 1877 de praxinoscoop. Dit toestel was een grote verbetering ten opzichte van de fenakistiscoop omdat Reynaud prismatische spiegels gebruikte.

Het “Théâtre Optique” ( Optisch Theater ) is weer een verbetering van de praxinoscoop, nu kon Reynaud voor een groep toeschouwers zijn beelden projecteren in plaats maar voor één persoon.

De eerste voorstelling

De eerste show ( Pantomimes Lumineuses ) die ongeveer 15 minuten duurde werd in het Musée Grévin in Parijs gehouden. Het toegestroomde publiek kon kijken naar drie cartoons: Pauvre Pierrot, Le bon Bock en Le Clown et ses chiens. Elke cartoon bestond uit 500 à 600 individueel, door Reynaud, geschilderde beelden.
Charles-Émile Reynaud gaf 12.000 voorstellingen in acht jaar tijd met zijn “Théâter Optique”, meer dan 500.000 mensen kwamen kijken. Een groot succes!

Ondergang

Maar de ontwikkeling bleef niet stilstaan, op 28 december 1895 was de eerst betaalde publieke vertoning van een film ooit. Verantwoordelijk hiervoor waren de gebroeders Lumiére.
In feite klopt dit niet helemaal want de gebroeders Skladanowsky uit Berlijn waren hen voor. Tenminste zij claimde de eerste openbare betaalde filmvoorstelling, maar doordat zij hun systeem technisch nooit zo konden perfectioneren als hun Franse concurrenten gaat de eer naar de gebroeders Lumiére.

De opmars van de film luidde de ondergang in van Reynaud. In 1910 was hij helemaal uitgerangeerd, iets wat Reynaud niet kon verkroppen. In een vlaag van woede gooide hij de meeste van zijn onvervangbare werk en unieke machines in de Seine. Acht jaar later stierf hij berooid.

Nalatenschap

Gelukkig werd niet al het werk van Reynaud vernietig, zijn resterende films worden nog steeds door wetenschappers erkend als de eerste animatiefilms ooit.

Reynaud ontwikkelde ook filmspoelen en geleidegaten (perforaties). Deze technieken worden nu nog steeds gebruikt als onderdeel van de analoge projectie.

Pauvre Pierrot werd met de hand getekend door Charles-Émile Reynaud. De muziek is niet orgineel.
 
 

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.