15 april – de eerste editie van Dag van de Webwinkel


 
Vandaag is in Nederland de eerste editie van Dag van de Webwinkel. Tijdens deze dag zullen er 24 uur lang kortingen en/of extraatjes te halen zijn voor de online-shopper. Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten want jij als klant haalt je voordeel en zij als Nederlandse webwinkels kunnen zich eens extra profileren.
Op de website van dagvandewebwinkel.nl kun je alle deelnemende webshops terugvinden. Wellicht dat andere webshops ook extra korting geven maar niet aangemeld zijn bij de organisatie van deze dag.
Ik zeg: kom in actie en sla je slag!

Bedenktijd bij Webwinkel

Ook als je online aankopen doet, het zogenaamde kopen-op-afstand, zijn er in Europa bindende afspraken gemaakt over de garanties en rechten. Ik neem als voorbeeld de bedenktijd.
Ook als je online iets koopt heb je recht op 14 dagen bedenktijd, binnen deze periode kan je de koop ongedaan maken zonder dat je een reden hoeft op te geven en zonder betaling van een boete. Wanneer de verkopende partij je niet volledig heeft geïnformeerd over de bedenktijd dan kan deze met 12 maanden worden verlengd.
Het product dat je niet meer wilt hebben moet je wel binnen 14 dagen terugsturen. De kosten voor het terugsturen zijn voor je eigen rekening maar als de verkoper je daar niet over heeft geïnformeerd dan moet de verkoper de kosten betalen. Tip: bewaar altijd het verzendbewijs!
Na ontvangst van het teruggestuurde product is de verkoper verplicht je binnen 14 dagen alles terug te betalen. Laat je niet afschepen met een tegoedbon of zoiets tenzij je daar zelf mee akkoord gaat.
En laat je zeker niet overbluffen als er gezegd wordt dat volgens de wet een tegoedbon ook goed is.

De eerste Dag van de Webshop

Vaak wordt gekscherend gezegd dat België achter loopt op Nederland maar niet in dit geval.
De dag van de Webshop is een direct afgeleidde van de Dag van de Gratis Bezorging, wat een groot succes is in België.
De eerste Belgische Dag van de Webshop was in 2011. Na een aarzelend begin is het nu uitgegroeid tot een succesvol online evenement waaraan enkele honderden webshops meedoen.
Het afgelopen jaar was er gekozen voor een Dag van de Webshop XL die maar liefst drie dagen duurde. Het idee hier achter was dat mensen vaak nog eens goed willen nadenken over de grotere aankopen en dat kon dus niet binnen het concept van die ene dag aangezien de kortingen maar 24 uur geldig waren.

Zal de Dag van de Webwinkel een succes worden? We zullen het morgen weten.

Deel dit bericht