Opening van de Tower Subway in Londen
In Londen werd op 2 augustus 1870 een tunnel onder de rivier de Theems geopend. Dit was de eerste ondergrondse tunnelbuis spoorlijn en heette de Tower Subway, deze liep van Great Tower Hill aan de noordelijke oever van de rivier naar Tooley Street ( Vine Lane) aan de zuidzijde.
Om mensen in de tunnel op een comfortabele manier te vervoeren werd over een smalspoor een soort tram voortgetrokken, na een paar maanden bleek dit niet echt rendabel te zijn en verdween de “tram” om plaats te maken voor een voetgangerstunnel. Maar liefst één miljoen mensen maakte jaarlijkse gebruik van de (tol)tunnel.
Omdat de commerciële activiteiten aan de oostkant van Londen toenamen en de Tower Subway een voetgangerstunnel was geworden ontstond er de behoefte aan een nieuwe oeververbinding. Vanuit die behoefte is de Tower Bridge bedacht en gebouwd.
Tower Bridge
De Tower Bridge werd de nagel aan de doodskist van de Tower Subway. Je mocht gratis over de Tower Bridge en als je gebruik wilde maken van de Tower Subway dan moest je een halve pence tol betalen. De inkomsten van de Tower Subway daalde hierdoor drastisch en daarom besloot men in 1898 de tunnel definitief te sluiten.
Vandaag de dag liggen in de tunnel allerlei leidingen, is het gelukkig toch niet voor niets gegraven. 😉
Londen barst uit haar voegen
Doordat in de eerste helft van de 19e eeuw de bevolking en de grootte van de stad sterk toe nam raakten de straten overvol. Behalve de mensen die woonden en werkten in het commerciële hart moesten ongeveer 200.000 mensen van buiten het centrum dagelijks naar het bruisende hart worden vervoerd. Om deze grote aantallen mensen vanbuiten de stad naar het centrum te vervoeren werden in 1836 de eerste spoorlijnen in gebruik genomen. Interessant feitje is dat enkele jaren voordat de bovengrondse spoorlijnen klaar waren de eerste plannen voor ondergrondse spoorlijnen al gemaakt en afgeserveerd werden.
De Londense metro
Rond 1850 was Londen niet alleen ’s werelds grootste industriële stad, het was het middelpunt van de wereldwijde handel en het had één van de drukste havens van Europa. Hierdoor ontstond een enorme toename van het verkeer, daarbij komen ook nog eens het grote aantal forensen die niet verder konden komen dan op ongeveer een uur van het centrum omdat de bovengrondse treinen simpelweg niet verder gingen. Al deze mensen moesten per taxi of omnibus ook naar het centrum worden vervoerd.
Om de verkeersproblemen te kunnen oplossen moest er een ambitieuze oplossing komen, en die kwam er. In 1863 werd in Londen ’s werelds eerste metro-systeem in gebruik genomen en het werd meteen een groot succes. Maar liefst 9 miljoen mensen maakten in het eerste jaar er gebruik van.