Het doel van de Europese dag van de Privacy is om mensen zoals jij en ik zich bewust te maken van de gevaren van de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. Ook is vandaag de Internationale Dag van de Online Privacy, die door StaySafeOnline.org in het leven is geroepen.
Beide dagen willen ons, de consument en bedrijven, er op wijzen dat je verstandig om moet gaan met de online wereld en je online activiteiten, want nergens ben je zo snel je privacy kwijt als in de online wereld.
Welke persoonsgegevens zijn geautomatiseerd?
Het eerste wat in me opkomt is het elektronische patiëntendossier. Persoonlijk vind ik dat een positief iets want daardoor kunnen zorgverleners van verschillende instellingen de medische gegevens delen en kan er een betere en efficiëntere zorg worden verleend. Kan levens redden!.
De nadelen kunnen zijn dat dossiers soms minder zorgvuldig worden ingevuld omdat artsen bijvoorbeeld bang zijn dat collega’s fouten ontdekken, of elkaars fouten juist overnemen en er zijn ook privacy risico’s omdat hackers overal zijn en met je gegevens aan de haal kunnen gaan.
Waar men huiverig voor is met de OV-chipkaart is dat reisgegevens gebruikt kunnen worden voor marketing en opsporing. Maar dan heb je ook nog cameratoezicht, bodyscans, controle van internet en telefonie, online betalingen, pinnen etcetra waarmee overheden en bedrijven inzicht krijgen over hoe jij denkt en wat je doet. Het “Big Brother is watching you” gevoel roept dat op.
Maar van de andere kant gooien we juist heel veel persoonlijke informatie het internet op via Facebook, Twitter, Instagram enzovoort. Deze informatie is vrij toegankelijk voor iedereen, als je dat wilt is dat geen probleem maar als je dat niet wilt, wat dan?
Het simpelste antwoord, vermijd alle activiteiten die met internet en persoonsgegevens te maken hebben. Is niet altijd mogelijk, denk aan OV-chipkaart. Zonder deze kaart kom je bijna het openbare vervoer niet meer in. Wel mogelijk is niet op social media bezig zijn. Maar goed de tijden zijn veranderd en alleen al in Nederland zijn 9.200.00 geregistreerde Facebook accounts. Dat zegt genoeg, toch?
Onthoud één ding; het internet vergeet niets!