De Canadees Ted Dave begon in 1992 de eerste “Buy Nothing Day” (Niet-Winkedag). Wat toen min of meer een indivuduele actie was is intussen uitgegroeid tot een internationale protestdag.
In Noord-Amerika wordt “Buy Nothing Day” op dezelfde dag gehouden als “Black Friday”; dit als tegenhanger van de “koop meer, koop groter” mentaliteit die heerst in de USA.
In andere landen, zoals Nederland wordt de Niet-Winkeldag altijd op de laatste zaterdag van november gehouden.
Niet-Winkeldag aka Koop Niets Dag
De Niet-Winkeldag is een consumptie-bewustwordingsdag en tevens actiedag tegen de Westerse consumptiemaatschappij. In 1995 werd door de Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, deze dag in Nederland geïntroduceerd.
Niet-Winkeldag werd de afgelopen jaren gekenmerkt door ludieke straatacties zoals een gratis knuffel (free hug) geven, straattheater of ruilmarkten. Dit jaar zijn bij de Omslag geen acties gemeld, of het concept slaat niet meer aan of Niet-Winkeldag is meer individueel geworden.
Koop niets, geef weg!
Je kunt ook een andere invulling geven aan de Koop Niets Dag, je kunt ook besluiten om vandaag producten te ruilen of weg te geven. Organiseer een ruilavond in je familie- vriendenkring, geef spullen weg aan bijvoorbeeld een weggeefwinkel of een dak- en thuislozenopvang.
Geef je uitgelezen boeken een tweede kans, doneer ze aan een zwerfboekenkast in je buurt. Zo zijn er legio alternatieven te vinden om overbodige spullen niet weg te hoeven gooien.
Consumeerderen of Consuminderen?
Ben jij een impuls koper, iemand die koopt om het kopen of ben jij iemand die per se altijd de laatste gadgets moet hebben, ongeacht of je er iets mee kunt doen of niet? Hoe bewust ben jij eigenlijk van je eigen koopgedrag?
Mijn koopgedrag hangt af van de inhoud van mijn portemonnaie, en aangezien die niet zo rijk gevuld is dat ik aan elke hype of mode kan meedoen schaar ik mezelf onder de personen die zich bewust zijn van hun eigen koopgedrag. Maar ook ik heb weleens last van impulsaankopen hoor ben geen heilige. 😉
Over heilige gesproken, kijk eens naar de reclamecampagnes voor Sinterklaas. Kinderen worden compleet gek gemaakt met speelgoed wat “slechts € 79, 00” kost. Wil Boudewijn een drone? Geen probleem Boudewijn, o kom maar eens kijken wat er in je schoentje ligt. En dan moet het heerlijk avondje nog komen.
Het is goed om vandaag, maar eigenlijk elke dag, eens stil te staan bij wat je eigenlijk nodig hebt in plaats van je laten verleiden tot aankopen waar je achteraf misschien wel spijt van krijgt.
Mensen lijken wel eens te vergeten dat leuke dingen soms niets of maar weinig hoeven te kosten.