28 oktober – De Dag van de Stad | Wereld Judo dag | Dag van de Animatie

De Dag van de Stad

Dag van de Stad is een dag voor een bepaalde doelgroep en dat zijn de stedelijke professionals.Met ander woorden, voor iedereen die in Nederland werkt aan de ontwikkeling van de stad en stedelijke regio’s op lokaal, regionaal, landelijk en internationaal niveau. Het doel van de dag wordt mooi verwoord door de organisatoren: De Dag van de Stad wil inspireren, informeren, agenderen, verbinden en gezamenlijk bouwen. Dit jaar is Den Haag de gastgemeente voor de 2.000 stedelijke professionals. Er op de bonnefooi naar toe rijden heeft geen zin, De Dag van de Stad is uitverkocht!

Wereld Judo Dag

Op de verjaardag van grootmeester Jigoro Kano, de grondlegger van het huidige judo, wordt mondiaal World Judo Day gevierd. Elk jaar heeft een sociaal bewogen thema en het thema voor 2019 is: Plant a Tree.

De Internationale Judo Federatie (IJF) wil ook haar steentje bijdrage aan een betere toekomst voor onze kinderen. En dat kunnen ze! Meer dan 40 miljoen mensen beoefenen de judosport en als ieder van hen een boompje plant dan zal dat echt wezenlijk een verschil maken als het gaat om CO2. Omdat niet overal de seizoenen gelijk lopen zal dit een project van zeker een jaar worden. Een pracht van een idee.

Internationale Dag van de Animatie

In 2002 zag de International Animation Day (IAD) voor het eerst het licht. Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) kwam met het idee om wereldwijd de kunst van de animatie in de spotlights te zetten. Et voila; de Dag van de Animatie. Op de Dag van de Animatie worden in meer dan 50 landen evenementen georganiseerd. Waarom op 28 oktober? Drie jaar voor dat de gebroeders Lumière met de cinématographe (’s werelds eerste projectieapparaat) op de markt kwamen waren er op 28 oktober 1892 al de eerste publieke presentatie van geprojecteerde bewegende beelden te zien. En daar was Charles-Émile voor verantwoordelijk.

Théâtre Optique

De Franse wetenschapper Charles-Émile Reynaud (8 december 1844 – 9 januari 1918) was iemand die zich bezig hield met de projectie van beelden. Uit onvrede over de werking van de fenakistiscoop, een animatie-toestel uit 1831 waarmee bewegende beelden konden worden getoond, ontwierp hij in 1877 de praxinoscoop. Dit toestel was een grote verbetering ten opzichte van de fenakistiscoop omdat Reynaud prismatische spiegels gebruikte. Het “Théâtre Optique” (Optisch Theater) op haar beurt is weer een verbetering van de praxinoscoop, nu kon Reynaud voor een groep toeschouwers zijn beelden projecteren in plaats voor maar één persoon.

De eerste voorstelling

De eerste show ( Pantomimes Lumineuses ) die ongeveer 15 minuten duurde werd in het Musée Grévin in Parijs gehouden. Het toegestroomde publiek kon kijken naar drie cartoons: Pauvre Pierrot, Le bon Bock en Le Clown et ses chiens. Elke cartoon bestond uit 500 à 600 individueel, door Reynaud, geschilderde beelden. Charles-Émile Reynaud gaf 12.000 voorstellingen in acht jaar tijd met zijn “Théâter Optique”, meer dan 500.000 mensen kwamen kijken. Een groot succes!

Ondergang

Maar de ontwikkeling bleef niet stilstaan, op 28 december 1895 was de eerst betaalde publieke vertoning van een film ooit. Verantwoordelijk hiervoor waren de gebroeders Lumiére. In feite klopt dit niet helemaal want de gebroeders Skladanowsky uit Berlijn waren hen voor. Tenminste zij claimde de eerste openbare betaalde filmvoorstelling, maar doordat zij hun systeem technisch nooit zo konden perfectioneren als hun Franse concurrenten ging de eer naar de gebroeders Lumiére.

Nalatenschap

Uiteindelijk luidde de opmars van de film de ondergang in van Reynaud. In 1910 was hij helemaal uitgerangeerd, iets wat Reynaud niet kon verkroppen. In een vlaag van woede gooide hij de meeste van zijn werk en unieke machines in de Seine. Acht jaar later stierf hij in armoede.

Gelukkig werd niet al het werk van Reynaud vernietig, zijn resterende films worden nog steeds door wetenschappers erkend als de eerste animatiefilms ooit. Reynaud ontwikkelde ook filmspoelen en geleidegaten (perforaties). Deze technieken worden nu nog steeds gebruikt als onderdeel van de analoge projectie.

Deel dit bericht