Mondiale Week van Vrouwen in de Luchtvaart
Ja, ik geef het eerlijk toe. Ik ben te laat. De Mondiale Week van Vrouwen in de Luchtvaart heb ik totaal over het hoofd gezien. De week is namelijk afgelopen maandag al van start gegaan. Maar het kan nog erger. In 2014 ben ik begonnen met mijn dagenvanhetjaar.nl en géén enkele keer heb ik deze week, die in 2010 het licht zag, benoemd. En daar kwam ik op Internationale Vrouwendag pas achter. Shame on me! Maar vrouwen in de luchtvaart worden niet alleen door mij over het hoofd gezien. Eind 2009 was de luchtvaartpiloot Mireille Goyer op zoek naar evenementen of activiteiten die vierde dat op 8 maart 1910 Raymonde de Laroche als eerste vrouw ter wereld een vliegbrevet behaalde. Ze was ontzet, er waren geen festiviteiten of feestelijke bijeenkomsten. Gewoon helemaal niks.
Kennisfeitje: Beatrix de Rijk haalt op 6 oktober 1911 als eerste Nederlandse vrouw, en als tiende vrouw ter wereld, een vliegbrevet.
Meer vrouwen in de luchtvaart door Fly It Forward™
Goyer was vastbesloten om deze belangrijke mijlpaal voor vrouwelijke piloten niet onopgemerkt voor bij te laten blijven en kwam met Fly It Forward™. Een wereldwijde campagne die de vrouwelijke pioniers eert en die piloten stimuleert meisjes enthousiast te maken voor het vak van piloot. Nu nog zijn wereldwijd slechts 5,0 % van de piloten vrouw, dat blijkt uit cijfers van de International Society of Women Airline Pilots (ISWAP). In Nederland ligt het percentage op 6%. Dat zijn iets meer dan 200 vrouwelijk Nederlandse piloten. Werk aan de winkel dus.
Dankzij Mireille hebben piloten uit 37 landen (verspreid over vijf continenten) de afgelopen vijf jaar bijna 10.000 meisjes en vrouwen hun eerste vliegervaringen gegeven.
100 jaar Aziatische vrouwelijke piloten
De eerste Aziatische vrouw die in 1922 een vliegbrevet behaalde was de Japanse Tadashi Hyodo. Haar vader was gefascineerd door vliegtuigen en op zijn sterfbed beloofde Tadashi dat zij als eerbetoon aan hem piloot zou worden. In 1920 werd ze aangenomen als leerling-piloot op een vliegschool in Tsudanuma dat geleid werd door de Japanse luchtvaartpionier Otojirō Itō. De opleidingskosten waren extreem hoog. Wel 2 yen per minuut, en dat in een tijd dat een afgestudeerde 40 yen per maand verdiende. Dat weerhield haar niet om keihard aan het werk te gaan om het geld bij elkaar te verdienen. En dat lukte! Op 21 maart 1922 rondde zij haar opleiding met succes af en werd ze de eerste Aziatische vrouwelijke piloot.
Landelijke Luizendag
Hallo allemaal: daar is tie weer de Landelijke Luizendag. Dat de hoofden van alle kinderen na een schoolvakantie van minimaal één week worden gecontroleerd op de aanwezigheid van hoofdluis en/of neten, dat kan ik begrijpen. Maar dat de Landelijke Luizendag twee dagen later pas wordt gehouden is voor mij een raadsel. Hoofdluizen hebben nu alweer twee dagen de kans gehad om vrolijk van hoofd naar hoofd te springen. De hamvraag van de dag: is iedereen weer luizenvrij?