Nationale Dag van het Decollenéé!
Moet dat niet Decolleté zijn in plaats van Decollenéé? Taaltechnisch gezien ja, esthetisch gezien néé. Dag van het Decollenéé werd in het leven geroepen als ludieke tegenhanger van Dag van het Decolleté. In het jaar 2007 riep Cosmopolitan Nederland 30 oktober uit tot Dag van het Decolleté. Het motto van Cosmo was: wees trots op wat je hebt! Een zoektocht naar het mooiste decolleté van Nederland. Je kon je decolleté foto uploaden naar een speciale daar voor in het leven geroepen website. Voor elke foto die zou worden ontvangen zou Cosmopolitan een euro aan Pink Ribbon schenken.
Ze hadden dit elke maand kunnen doen maar niet in de oktobermaand, de borstkankermaand. Deze actie riep gemengde gevoelens op bij het publiek en vragen bij journalisten. Het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) en Pink Ribbon waren dan ook niet echt gelukkig met de actie om ter ere van de borstkankerbestrijding het mooiste decolleté van Nederland te zoeken. Uiteindelijk werd elke verwijzing naar borstkanker en Pink Ribbon van hun site verwijderd.
Amazones
De commotie op de website van de Amazones was groot, het was het gesprek van de dag. Een ludieke tegenhanger werd geboren: Dag van het Decollenéé. Je raadt het al, als het aan de Amazones lag zou je op deze dag absoluut géén decolleté te zien krijgen. Het advies was ook: “draag je hoogste coltrui, knoop ook het bovenste knoopje van je blouse dicht of draag een sjaaltje”.
Zullen we als eerbetoon voor al die vechters met borstkanker deze dag nieuw leven in blazen? Doe jij mee? Deel je foto op Facebook, Instagram en/of Twitter (gebruik hashtag #decollenee).
Oktober = Borstkankermaand
In Nederland staat sinds 1985 de maand oktober in het teken van borstkanker, het staat in de agenda als de borstkankerbewustzijnsmaand. Trouwens niet alleen in Nederland hoor, internationaal gezien wordt steevast de maand oktober daarvoor gereserveerd. Tijdens deze maand worden er (inter)nationale campagnes gevoerd om fondsen te werven voor onderzoek, preventie, opsporing, behandeling en nazorg. Ook dit jaar staat de campagne van Pink Ribbon in het teken van de boodschap “1 op de 7 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker”.
Zelfonderzoek
Het is belangrijk dat je je borsten goed kent (hoe ze voelen en eruit zien), om zo tijdig een verandering op te kunnen merken waarmee je een afwijking kunt ontdekken. Ben je ongerust over een afwijking aan je borst of tepel? Ga dan naar je huisarts. Klik hier voor overzicht van de symptomen van borstkanker.
Ben je op zoek naar specifieke informatie voor jonge vrouwen met borstkanker? Op de-amazones.nl vind je die én de mogelijkheid voor online lotgenotencontact.