Hoe krijg je of houd je jongeren ( maatschappelijk, politiek, sociaal, cultureel ) betrokken? Dat is het thema van de Internationale Dag van de Jeugd. Hoe krijg je het überhaupt voor elkaar om de jeugd van tegenwoordig ( 15 -25 jaar ) warm te laten lopen voor politiek, de maatschappij, cultuur en sociale aspecten? Hoe bereik je ze? En willen ze dat wel? Waar liggen hun interesses?
Internationale Dag van de Jeugd
Ik kan best wel begrijpen dat sommige jongeren liever een grappig youtube filmpje willen zien dan geconfronteerd te worden met de wereld waarin we vandaag de dag in leven. We worden overspoeld met gewelddadig extremisme (IS), opkomende bedreigingen, jeugdwerkeloosheid en economische onrust (bankencrisis).
Maar we hebben onze jongeren nodig! Zij hebben vaak frisse ideeën, komen met creatieve oplossing en durven hun stem te laten horen.
Maatschappelijke stage, een win win situatie!
Het is moeilijk om jongeren maatschappelijk betrokken te krijgen, daarom werd op 5 juli 2011 een wetsvoorstel aangenomen waardoor alle scholieren in het voortgezet onderwijs met ingang van september 2011 minimaal 30 uur verplicht maatschappelijke stage (MaS) moesten gaan lopen.
Maar wat is maatschappelijke stage (MaS)? Jongeren krijgen de gelegenheid om kennis te maken met vrijwilligerswerk bij non-profit organisaties, verenigingen, instelling of maatschappelijke organisatie of kunnen meedoen aan een maatschappelijk project bij een bedrijf. Het gaat niét om beroepsstages of om werken bij commerciële organisaties.
Sinds 1 januari 2015 is de MaS niet langer verplicht, scholen beslissen nu zelf of ze het in hun onderwijsprogramma hebben. Met het “verplichte” af te schaffen bespaart het kabinet ongeveer 75 miljoen euri!
Voordelen MaS
Als we gaan kijken naar de voordelen van de MaS dan kun je spreken over een win win situatie.
De vrijwilligersorganisatie kan voordeel halen uit de frisse blik en creativiteit van jongeren, en de leerling? De leerling ervaart wat het betekent om iets voor een ander te doen zonder er voor betaald te krijgen, ontmoet andere mensen, het versterkt hun sociale vaardigheden, het vergroot hun zelfvertrouwen en ze zien wat er leeft in de maatschappij.
Wat vindt de leerling zelf van de maatschappelijke stage?
Ondanks de vaak negatieve geluiden in de pers blijkt echter dat 68% van de scholieren de maatschappelijke stage als een waardevolle ervaring zien. Wat wel een stuk beter kan, volgens 21% van de scholieren, is de begeleiding van school. Meer dan 20% gaf aan dat ze na de stage nog vrijwilligerswerk willen blijven doen en hetzelfde percentage overwoog dat.
Opmerkelijk feitje: uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ruim 50% van de 1.100 scholieren die deelnamen aan het onderzoek het een slechte zaak vinden dat de MaS niet langer meer verplicht is.
( bron: www.wikipedia.nl )
Vrijwilligerswerk? Jong geleerd is oud gedaan!