E-mailloze Vrijdag
Wat een heerlijkheid denk ik, E-mailloze Vrijdag. Bij een ander zal de paniek in de ogen staan.
E-mailloze Vrijdag????? Maar dat kan niet, ik moet bereikbaar zijn en het maakt niet uit of ik op vakantie ben of niet. Tja, die mensen heb je ook. 😉 Maar wees gerust, op e-mailloze vrijdag gaat het niet om dat je helemaal geen e-mails mag versturen of lezen maar dat je bewuster omgaat met het fenomeen e-mail. Het moet niet je werk of je leven beheersen en helemaal niet zorgen voor haarscheurtjes in je relatie.
Wat kun je doen op E-mailloze Vrijdag?
- zo min mogelijk e-mails versturen maar vaker bellen, sms-en of appen (langslopen is ook een optie)
- je inbox opruimen
- maximaal 1 uur je mailbox nakijken
- werk deze dag eens off-line of zet je telefoon off-line
- zet alle automatisch (push) notificaties of pop-ups van je PC of tablet en telefoon uit
Ben jij slaaf van je inbox?
Reageer jij reactief op je inbox? Dan ben je een slaaf van je inbox! Ik zie je al zitten, op het moment dat jij een notificatie binnenkrijgt dan ga jij a la minuut kijken, reultaat: je bent afgeleid en aan het einde van de dag ben je minder productief geweest. Dat reactieve gedrag zorgt voor veel stress. Wil je geen gestresste slaaf zijn van je inbox dan heb ik de gouden tip voor je: check je inbox slechts 3 maal per dag op gezette tijden.
Als je bijvoorbeeld een negen tot vijf baan hebt check dan je e-mail om 10.00, om 13.00 en om 16.00. Meer is echt niet nodig want laten we eerlijk zijn, de papieren brievenbus checken we toch ook niet van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat?
Keuzes maken
Staat jouw inbox altijd vol met berichten? Reageer je vaak te laat op een e-mail? Probeer dan eens om vanaf maandag je inbox volgens de AAA-regel te ordenen.
Actie – op deze e-mail moet je meteen reageren of iets mee doen
Afdanken – overbodige en niet voor jou interessante relevante e-mails verwijderen
Archief – e-mails die je moet bewaren sla je hier in op
End Of Message
Hoe vaak krijg je een e-mail waarin slechts een korte boodschap staat, zoals: “offerte opsturen naar klant Vermeer” of “vergadering van vrijdag afgelast” . Dit zijn nu uitermate geschikte e-mails voor het “End Of Message” principe. De berichten in de twee voorbeelden zijn extreem kort en niet al te dringend. Het is het openen van de e-mail eigenlijk niet waard, en daar draait het EOM principe om.
Op het moment dat je in de onderwerpregel de hele mail kunt samenvatten, dan zet je er EOM (end of message) achter. De ontvanger ziet dan in één oog opslag dat de e-mail niet geopend hoeft te worden. Bijvoorbeeld: “offerte opsturen naar klant Vermeer EOM” Dat scheelt tijd voor de verzender en de ontvanger, een duidelijk geval van een win-win situatie.
Black Friday en Cyber Monday
Vandaag is het “Black Friday” en maandag is het “Cyber Monday”, twee ontzettend populaire koopjesdagen met super hoge kortingen op producten. De oorsprong ligt in Amerika maar intussen is het in meer landen een begrip geworden. Ook in Nederland!
Als je hier klikt dan krijg je een overzicht van deelnemende winkels voor “Zwarte Vrijdag” in Nederland te zien. Wees er snel bij want de kortingen gelden alleen vandaag en zo lang de voorraad strekt.
Krijgen we ook zulke taferelen in Nederland of zijn wij meer van de Cyber Monday, lekker online winkelen.