14 februari – Dag van de Citymarketing | Valentijnsdag | V-day

Dag van de Citymarketing

Dag van de  Citymarketing is een vakdag voor iedereen die geïnteresseerd is in of betrokken bij citymarketing. Degene die tot de doelgroep behoren zullen best wel weten wat “citymarketing” is maar de leek, zoals ik, heb geen flauw benul wat er met “citymarketing” wordt bedoeld. Maar even de definitie opgezocht:

Citymarketing (stadsmarketing of citybranding) omvat de promotionele activiteiten waarin een stad centraal staat. Het doel van citymarketing is een positief imago van de stad uit te dragen en meer bezoekers en toeristen naar deze stad te trekken.” Weer wat geleerd!

Valentijnsdag

Vroeger was het makkelijk, als je heimelijk verliefd was op iemand dan was dit dé dag om anoniem je geheime liefde te verrassen. Maar wat ik nu nooit begrepen heb is als het allemaal zo heimelijk was hoe groot was dan de kans dat degene die jij verraste op Valentijnsdag met een bos bloemen of een doos bonbons wist dat juist jij degene was die het gestuurd had? Hoe vaak werd een ander aangekeken voor die geweldige attentie? En ging je concurrent in de liefde met jouw geheime liefde er vandoor? Wat een onzekere toestand allemaal, je zou er haast een zenuwinzinking door krijgen. Ben blij dat ik gelukkig getrouwd ben!

Valentijnsdag of V-day?

De Amerikaanse schrijfster en feministisch activiste Eve Ensler, schrijfster van de “De Vagina Monologen”, heeft in 1988 Valentijnsdag omgedoopt tot V-day. De “V” in V-Day staat voor Victory, Valentine en Vagina. V-Day is een wereldwijde non-profit organisatie van activisten die het geweld tegen vrouwen en meisjes wilt stoppen. Het doel van deze dag is om meer aandacht (en geld) te generen voor de bestrijding van geweld tegen vrouwen en meisjes. Met geweld wordt bedoeld: verkrachting, aanranding, incest, vrouwelijke genitale verminking (VGV), en seksuele slavernij .

One Billion Rising Revolution

Wist je dat wereldwijd één op de drie vrouwen tijdens haar leven zal worden geslagen of worden verkracht? Dat zijn één miljard (One Billion) vrouwen en meisjes! En daarom komen elk jaar in februari (Valentijnsdag) wereldwijd velen in actie om de samenleving, de wereld, te laten zien hoeveel mensen een miljard eigenlijk zijn en wordt de ongebreidelde straffeloosheid en onrechtvaardigheid waarmee de overlevenden meestal worden geconfronteerd uitgelicht.

V-Day in Nederland

Dit jaar richt One Billion Rising Revolution zich op het in beeld brengen van de uitbuiting van vrouwen. En maakt gebruik van een sterkere mondiale solidariteit om een einde te eisen aan het geweld in al zijn vormen. Nederland staat met 4 evenementen op de kaart: in Den Haag, Tilburg. Leiden en Rotterdam komen of kwamen mensen in actie. Klik hier voor meer info.

One Billion Rising: solidariteit tegen uitbuiting van vrouwen. SOS op V-day: Sta op! Ontwricht! Sluit aan!

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.